הכול בקול

אנחנו עומדים בתור לסופר  ולפתע שומעים מישהו מאחורינו מדבר בטלפון, עוד לפני שהסתובבנו לאמת את התחושה זיהינו מי  זה שם המשוחח בטלפון . איך? כי  לכולנו יש חתימה קולית.

לא סתם לאנשים שסובלים מליקויי דיבור ישנן לא מעט בעיות חברתיות. 

למשל אנשים שמשפתתים (מחליפים בין ש ל ס ) או מגמגמים- מתעסקים הרבה בדימוי העצמי שלהם ללא קשר להופעתם החיצונית.

כולנו  מכירים את התחושה שאנחנו רואים מישהו או מישהי מרשימים מאוד מרחוק ומשהו בנו נמשך לגשת אליהם , להכיר אותם ואז כשהם פותחים את הפה- הופה ! בשניה מנופצות כל הפנטזיות שלנו. 

למשל- קול מתחנחן ומתוק, או קול ללא עוצמה וחלוש.. משנה את יחסינו כלפי האדם. 

למה בעצם?

כי תפיסת הקוד הקולי היא חוויה נוירו ביולוגית! "הבטן" שלנו מגיבה לצלילים

מחקרים מראים שיש קשר בין הקול שלנו לתכונות האופי, שיש  לנו את היכולת לזהות את המצב הנפשי של אדם במינימום  דיוק של כ 60%  רק על פי זיהוי הקוד הקולי.

 לא סתם כל כך קשה לנו להאזין להקלטות של עצמנו , אנחנו מתכווצים ומתפתלים למשמע הקול שלנו, רבים אומרים " זה לא נשמע לי כמו עצמי" רבים מעידים שהם מרגישים חשופים כשהם שומעים את קולם.

לקול שלנו תפקיד קריטי בכמה אנחנו עוברים בעלי עוצמה ונתפסים ככריזמטים

וכמה בסופו של דבר זוכרים אותנו. הקול שלנו, כן. המון אחריות.

איך אנחנו משתמשים בקול שלנו? חוץ מהמילים אותן אנחנו בדרך כלל בוחרים בקפידה – האם קצב הדיבור שלנו מהיר או איטי ומדוד למשל? היכן הקול ממוקם? חתך הדיבור- רך או נוקשה?  המילים ברורות או שאנו נוטים למלמל? כל אלו ועוד ירכיבו יחד את החתימה הקולית שלנו, זו שתכריע בשיחות טלפון אך גם תעביר המון אינפורמציה עלינו בנוסף לשאר המרכיבים פנים מול פנים.

הכל שבקול.

בסדנאות מכירות שאני מעבירה, אנשי המכירות מתבקשים להקליט את השיחות שלהם עם הלקוחות והם מקבלים ניתוח הכולל את המסרים הלא מילוליים אשר עוברים באופן דומיננטי היישר למוחו של הלקוח.

כולנו רוצים לשדר אמינות, רק לא כולנו מודעים לעובדה שאם נאט את קצב הדיבור שלנו נשדר שאנחנו מפעילים שיקול דעת ומכאן היישר למוחו של הלקוח " לקחו את צרכיו בחשבון וכעת השירות שמציעים לו עבר תהליך ומותאם אישית עבורו! " או שאם נקפיד על דיקציה ברורה (הדגשת מילים) נשדר באופן לא מילולי שאנחנו אנשים שלוקחים אחריות על מה שהם אומרים, וגם במקרה זה , מה לעשות, קל יותר יהיה לסמוך עלינו, או שאם ברצוננו לייצר התלהבות בקרב הלקוח סביב המוצר שאנחנו מציעים לו- כדאי שנשחק עם אלמנט הקצב, נדאג לחייך (למרות שמדובר בשיחת טלפון בלבד) ואפילו כדאי שנרכן קדימה, למרות שגם את האלמנט הזה הלקוח לא יראה בעיניו, אך השדר הלא מילולי שיעבור, קרוב לוודאי, יהיה שדר של התלהבות.

כל אלו ועוד – הן טכניקות אשר זמינות לנו מעצם קיומה של המערכת הווקאלית שלנו, טכניקות אשר רובינו משתמשים בהם באופן לא מודע, רק שאם נלמד לשלוט בהן נוכל למקסם את יכולות הביטוי שלנו.

רובינו קמים בבוקר , מצחצחים שיניים, פותחים את הפה "ומה שיוצא אני מרוצה"- או שלא. לפעמים אנחנו נשמעים לעצמנו אמינים , משכנעים .. ולפעמים פחות.. מעטים מאיתנו מתעסקים ב"איך להפיק את הקול שלנו לטובת דיוק המסרים שלנו". והאמת היא שזה אפשרי. ממש לגייס את המערכת הווקאלית כולה. לשלוט בווליומים, בקצב, בטונים, בחתך הדיבור, בדיקציה ובאינטונאציה. בפעם הבאה שאתם מוצאים את עצמכם מאזינים להקלטה שלכם- רגע לפני שאתם מכבים אותה מכווצים , המשיכו עוד קצת להקשיב, כי רק אם נקשיב לאיך אנחנו נשמעים נוכל באמת להתחיל להבין איך ומה אנחנו רוצים לשפר. שם, בנקודה הזו בדיוק מתחיל השינוי.